Page 8 - 11_vip_edebiyat
P. 8

KAZANIM SORULARI
         3  Edebiyat ve toplum birbirinden ayrılmaz bir   5  Bir  milletin  kültürünün  temeli  ve  kültürel
            bütündür. Edebiyat, tüm unsurlarıyla kültürel   unsurları, içsel haykırışları, fikri dünyası ve
            bir  birikim  oluşturur.  Sosyal  unsurlarımızı,   temelleri dil potası içerisinde eriyip ayrılmaz
            değerlerimizi  edebiyat  hamuruyla  yoğurup   bir bütün hâlinde ortaya çıkar.
            ruhumuza sunarız ve toplumsal his ve fikir-  Bu açıklamaya göre edebiyat-toplum iliş-
            lerimizle dillendiririz. Bu bakımdan edebiyat   kisinin temellerini oluşturan “dil” unsuru
            insanı ilgilendiren birçok alanda kendini gös-  ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisine
            terir.                                  ulaşılamaz?
             Parçada anlatılanlara göre aşağıdakiler-  A)  Bir dil, onu kullanan milletin düşünce ya-
             den hangisi edebiyat-toplum ilişkisini    pısını ortaya koyar.
             yansıtan doğru bir ifade değildir?    B)  Konuşma ve yazı dilinin aynı olması bir
           A)  Edebiyat, sözlü ve yazılı ürünlerle kültü-  toplumun  edebiyatının  gelişmesinin  te-
               rel bir arşiv meydana getirir.          mel unsurudur.
           B)  Sosyal  yaşamı,  inançları  ve  değerleri   C)  Dil, bir milletin ses dünyasıdır.
               edebiyatla dile getiririz.          D)  Dil, kültüre ait bütün değerleri bünyesin-
                                                       de barındıran bir hazinedir.
           C)  Edebiyat bilimsel ve teknolojik gelişme- YAYINEVİ
               nin sağlanması için atılan ilk adımdır.   E)  Kültür unsurlarının başında dil gelir.
           D)  Bilim, ekonomi, siyaset, din, felsefe, sa-
               nat  gibi  alanlar  edebiyatın  ilgi  alanına   6  Realizm akımına bağlı bir sanatçının;
               girer.                               I.  Duygu ve hayal yerine gerçeklik üzerin-
                    EDİTÖR
           E)  Edebi ürünlerde bir toplumun hafızasın-  de durması
               da yer edinmiş olayları öğrenmek müm-  II.  “Sanat toplum içindir” anlayışını benim-
               kündür.                                 semesi

         4                                          III.  Eserlerindeki karakterleri kendi istediği
                                                       gibi anlatması
            I.  Victor Hugo
                                                    IV. Eserlerinde  kendi  kişiliğini  gizlemesi,
            II.  Lord Byron                            ele  aldığı  gerçeği  objektif  bir  bakışla
            III.  Lamartine                            yansıtması
            IV. Puşkin                              V.  Gözlem  yaparak,  not  alarak  gerçeğe
                                                       ulaşılamayacağını bilmesi
            V.  Moliere
            Yukarıda  verilen  sanatçılardan  hangileri   yapıtlarında  numaralanmış  özelliklerden
            diğerlerinden farklı bir akımın temsilcisi-  hangilerinin görülmesi beklenir?
            dir?                                    A) I ve IV   B) II ve III   C) II ve IV
            A) I   B) II   C) III   D) IV   E) V         D) III ve V   E) II, III ve V

         ROMANTİZM  (COŞUMCULUK):  Klasisizme  tepki  olarak  XVIII.   REALİZM  (GERÇEKÇİLİK):  Romantizme  tepki  olarak  ortaya
         yüzyılda doğan romantizmle birlikte klasik öğretinin bütün kuralla-  çıkmıştır.  1857’de  Gustave  Flaubert’in  kaleme  aldığı  “Madame
         rı yıkılmıştır. Bu akım Victor Hugo’nun “Hernani” adlı oyunuyla bir   Bovary”  adlı  romanla  realizmin  romantizm  karşısında  üstünlük
         edebiyat akımı olarak başarıya ulaşmıştır. Romantizm akımının   sağladığı kabul edilir. Aynı zamanda ilk büyük realist roman sa-
         etkisinde  yazılan  eserlerde,  duygu  ve  hayallere  önem  verilmiş;   yılır. Gözleme ve belgelere dayanan bu akımla oluşturulan eser-
         Yunan mitolojisi yerine Hristiyanlık mucizelerinden, ulusal efsa-  lerde, bilimsel yöntemlerle elde edilen bilgiler kullanılmıştır. Açık,
         nelerden, ulusal tarihten ya da günlük yaşamdan alınmış konu-  sağlam ve söz oyunlarından uzak bir üslup kullanılmıştır. Stendal,
         lar işlenmiştir. Dünya edebiyatındaki temsilcileri arasında Victor   H. Balzac, G. Flaubert, A. Çehov, Tolstoy, Goncourt Kardeşler gibi
         Hugo, L. Byron, J. J. Rousseau, Chateaubriand, Goethe, Puşkin,   yazarlar, dünya edebiyatındaki; Recaizade Mahmut Ekrem, Nabi-
         Lamartine  gibi  isimler  sayılabilir.  Türk  edebiyatında  ise  Namık   zade Nazım, Samipaşazade Sezai, Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet
         Kemal, Ahmet Mithat Efendi, Abdülhak Hamit Tarhan bu akımın   Rauf, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ömer Seyfettin, Refik Halit
         etkisinde eserlerini oluşturan yazarlardan bazılarıdır.  Karay da Türk edebiyatındaki temsilcilerinden bazılarıdır.
           6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13